Bokningssajten Campcation lockar sina första investerare och växer

Bokningssajten Campcation lockar sina första investerare och växer

Campcation är Sveriges största bokningssajt för campingplatser och kurser. Nu får de sin första omgång på 12 miljoner kronor från välkända investerare. 

Bokningssajt Campcation har för närvarande närmare 500 bokningsbara campingplatser och kurser i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De grundades i Stockholm 2020 och är den största bokningssidan för campingplatser och ställplatser i Sverige idag. De har passerat alla konkurrenter på marknaden utan att ta in kapital, men tar nu in 12 miljoner kronor från nya investerare. 

Vi hoppas att det är lika enkelt att boka en natt på en camping som att boka ett hotellrum. Resan hittills har gått snabbare än vi trodde. Med mycket hårt arbete och påhittighet behövde vi inte skaffa kapital tidigare. Johanna Raga Waronen, VD och medgrundare av Campation, sa: ”Med denna nya finansiering kan vi växa snabbare och ge en bättre upplevelse för gäster och camping ägare.

Investeringen i denna omgång gjordes genom emission av nya stamaktier. Erik Segerborg (fd Hemnet och Avito), Mikael Söderström (fd Avito), Eric Finnås Dahlström (VD James Edition, fd Avito) och Devotion Capital deltog i den nya emissionen. – Campcation är verkligen ett företag som är lätt att tycka om. Campingbranschen har inte hyllats för teknisk innovation och den har byggt upp en marknad som löser uppenbara problem för olika segment av marknaden. Som investerare älskar jag denna ovanliga internationella nätverkseffekt. 

Till slut drevs teamet på något sätt av hästkrafter, och jag kände direkt att jag ville jobba med grundarna, sa Erik Segerborg, en ängelinvesterare och tidigare senior manager på Avito och Hemnet. Före sommaren hade Campcation redan gjort stora inhopp i Norge, Danmark, och lyckats bli störst i Finland när det gäller antalet tillgängliga faciliteter för bokning. De har nyligen flyttat till ett nytt kontor i centrala Stockholm och anställer flera nya kollegor.

Nu ska vi växa företaget snabbare och stärka vår position på den nordiska marknaden och sedan gå vidare in på den europeiska kontinenten. Detta uppnås genom att tillföra ett tydligt mervärde för campare och gäster. Enligt Johanna Raga Waronen har processen med att digitalisera lägret bara börjat.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *